Jääkiekkokirja 1979 - 1980

- 114 - TPS sen kun • vain nuortuu Pts:n mukaan meillä on jatkuva nuorennusleikkaus menossa. Se alkoi viime vuonna ja sama tahti jatkui tänäkin kesänä. Keski-ikä taitaa pudota alle 25 vuoden ja se on jotain, kun puhutaan TPS:stä. Olihan sillä pitkään maine konkarijoukkueena. Pitkän linjan mukaan meistä on tulossa hyvin nuorekas joukkue. TPS:n valmentaja Raimo M ä ä t t ä ne n oli viime kaudella totuuden edessä. Nuorennusleikkaus on aina valmentajalle arvaamaton asia. Loppujen lopuksi kaikki meni jopa odotettuakin paremmin, vaikka valmentajan tyyliin kuuluukin tietysti pitää jalat tukevasti maassa vai pitäisikö sanoa jään pinnalla. - Hyökkäysvoittoinen pelityyli on valttia. Viime kaudella emme onnistuneet parhaalla mahdollise-lla tavalla, vaikka tavoitteet saavutettiinkin. Hyök'käys on paras puolustus, se on minun mottoni ja sitä yritetään taas tulevalla kaudellakin. - Vaihtuvuus jouk·kueessa on melkoinen. Uusia miehiä ovat Martti Jarkko, Henry Salava ja Reima Pullinen. Lisäksi A-junioreista joukkueeseen nostettiin Jari Paavola, Esa Tutti ja Kari Vaihinen. Siis melkoinen nippu uusia nimiä ja erityisesti tunnettuja keskushyökkääjiä tuli mukaan. - Vastaavasti kyllä sitä on miehiä menopuolellakin. Urpo Ylönen lopetti, Hannu Jortikka meni Ruotsiin, Juhani Tamminen Seppo Revon perässä Japaniin, Jukka Koskilahti Ruotsiin, ja poissa ovat myös Pekka Rautee ja Jarmo Koivunen. Lisäapua - Ensimmäisen kerran tapahtui nyt niin, että kesäharjoittelun valvonta oli muiden harteilla. Tähän asti jouduin vastaamaan kaikesta. Nyt pääsin valmistautumaan jääkauteen aivan uudella tavalla. Kesäharjoittelun vetivät Hannu Rautala ja Harri Jalava. Oli hieno tunne, kun ei enää tarvinnut revetä joka paikkaan. Tästä on annettava seuran johdolle tunnustus. Työrauha on erinomainen. - Aikaisemmin olemme myös pelanneet runsaasti harjoitusotteluja kotona. Tällä kertaa kävimme paljon vieraissa ja säästimme näin yleisöä liigaotte·luihin. Ei pilattu katsomoja liiallisilla ystävyysotteluilla. - 115 - - Meillä on jälleen tavoitteena neljän parhaan joukkoon selviytyminen. Jos sinne asti pääsemme, niin hyvä on. Suunta on oikea Maajoukkueen ja liigajoukkueiden suhteista Määttänen antoi myönteisen kuvan, vaikka esiin tuli myös vaikeuksien kohtaamisia. - Olisi entistä enemmän kuunneltava asiantuntijoiden mielipidettä maajoukkueiden ja liigan suhteita kehitettäessä. SMliiga on saanut olemassaolonsa aikana paljon aikaan ja sen osuus lajin kehittäjänä on melkoinen. Kuitenkin vielä tällä hetkellä eletään jonkinlaista organisointivaihetta ja sen loppuun saattaminen vie aikaa. Kieltämättä on ollut pieniä synnytystuskia nitouttaa seurojen ja maajoukkueen edut. Taistelemme aikaa vastaan kaiken aikaa ja suunta on mielestäni myönteinen. 80-luvulla nautitaan sitten nykyisen työn tuloksista. Jos Suomi menestyy hyvin olympiakisoissa, niin se heijastuu taatusti liigan loppuvaiheisiin. Jos kaikki menee nappiin, niin Suomi voi päästä tavoitteeseensa eH olympiakisoissa kolmanneksi. - Liiga on varmasti tulevalla kaudella mielenkiintoinen. Uusi polvi on rynnistämässä esiin niin seuroissa kuin maajoukkueessakin. Tuleva talvi on koetinkivi. Jos siitä selviydymme kunnialla, niin jatko on helppoa sitten BO-luvulla. Raimo Määttänen synt. 8. 2. 1943, valmentaja Liigavalmentajille tyypilliseen tyyliin Rairn~ Määttä_nenkin on pitkän linjan kiekkovalmentaja. Han .pelasi 60luvulla Ilveksessä, RU-38:ssa, Upon Pallossa Ja HJK:ssa. HJK:n valmentajana hän toimi 1969-75. On ollut TPS:n valmentajana vuodesta 1975 lähtien.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=