OSA 10 – PELIN VIRTAUS JÄÄKIEKON SÄÄNTÖKIRJA - SJL 2022-2023 133 © Suomen Jääkiekkoliitto & IIHF OSA 10 – PELIN VIRTAUS SÄÄNTÖ 76 ALOITUKSET 76.1. ALOITUS Tapahtumaa, jossa päätuomari tai linjatuomari pelin aloittamiseksi pudottaa kiekon kahden vastapuolen pelaajan mailojen väliin, kutsutaan aloitukseksi. Aloitustapahtuma käynnistyy, kun tuomari osoittaa aloituspaikan ja tuomaristo ja pelaajat ottavat aloituksen mukaiset paikkansa. Aloitustapahtuma päättyy, kun kiekko on sääntöjen mukaisesti pudotettu. Maalivahti ei voi toimia aloittavana pelaajana. 76.2. ALOITUSPAIKAT Kaikki aloitukset pitää suorittaa jostain kaukalon yhdeksästä (9) aloituspisteestä. Jos pelikatkon syynä on kaksi (2) sääntörikettä (esim.: kiekon pelaaminen korkealla mailalla ja tahallinen paitsio), seuraavan aloituksen paikka määräytyy sen mukaan, kumpi paikoista antaa rikkoneelle joukkueelle vähemmän alueellista etua. Kun pelitilanne katkaistaan puolueettomalla alueella mistä tahansa sellaisesta syystä, jota ei erityisesti tulkita jommankumman joukkueen syyksi, seuraava aloitus suoritetaan lähimmästä siniviivan aloituspisteestä – aina kun se on mahdollista. Jos on epäselvää, mikä näistä neljästä (4) aloituspisteestä on lähinnä, valitaan seuraavaksi aloituspisteeksi se piste, joka antaa kotijoukkueelle suurimman alueellisen edun. Kun pelaajia rangaistaan pelikatkolla siten, että rangaistuskelloon merkitään rangaistuksia vain toiselle joukkueelle, suoritetaan seuraava aloitus toisesta rikkoneen joukkueen puolustusalueen aloituspisteestä. Tähän sääntöön on olemassa vain kolme (3) poikkeusta: (I) kun rangaistus määrätään maalin hyväksymisen jälkeen, aloitus suoritetaan keskipisteestä; (II) kun rangaistus määrätään erän päättyessä (tai ennen erän alkamista), aloitus suoritetaan keskipisteestä; (III) kun puolustavaa joukkuetta rangaistaan, ja hyökkäävän joukkueen pelaajat tulevat vihellyksen jälkeen hyökkäysalueellaan aloitusympyrän uloimman kaaren tason yli, aloitus suoritetaan lähimmästä puolueettoman alueen aloituspisteestä. Ylivoiman saanut joukkue saa valita kummasta päätyalueen aloituspisteestä ylivoimapeli aloitetaan. Jos pelikatkon syynä on molempien joukkueen pelaajien rangaistus, suoritetaan seuraava aloitus lähimmästä sen alueen aloituspisteestä. Kun pelikatko tapahtuu päätyalueen aloituspisteiden välissä ja lähellä päätylaitaa, suoritetaan seuraava aloitus lähimmästä päätyalueen aloituspisteestä, ellei näissä säännöissä toisin määrätä. Yhtään aloitusta ei voi suorittaa 4,50 metriä (15 jalkaa) lähempänä maalia tai laitoja eikä mistään muualta kuin aloituspisteestä. Kun syntyy sääntöjenvastainen maali kiekon kimmottua tuomarista suoraan maaliin, seuraava aloitus suoritetaan osumakohtaa lähinnä olevasta saman alueen aloituspisteestä. Kun hyökkäävä joukkue tekee sääntöjenvastaisen maalin ohjaamalla, kädellä lyömällä, potkaisemalla tai pelaamalla kiekon korkealla mailalla maaliin, seuraava aloitus suoritetaan lähimmästä puolueettoman alueen aloituspisteestä. Kun pelitilanne katkaistaan mistä tahansa sellaisesta syystä, jota säännöissä ei ole määritelty, täytyy seuraava aloitus suorittaa lähimmästä sen alueen aloituspisteestä, missä kiekkoa viimeksi pelattiin. Jos pelin katkaisemisen jälkeen joku hyökkäävän joukkueen pelaaja (päätyalueen aloituspisteiden kaaren tasan siniviivan puolella olleista pelaajista tai vaihdosta tuleva pelaaja) tulee yhteenoton aikana (pelaajien hässäkkä tai kasaantuminen) hyökkäysalueen aloituspisteiden uloimman kaaren tason yli, seuraava aloitus
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=